Veel beginnende schrijvers beginnen met een beeld of setting, zoals bijvoorbeeld een verlaten gebouw, een druk café of een bos bij zonsondergang. Inspirerend, zeker. Het zijn je personages die het verhaal dragen, richting geven en voor actie zorgen. Zij zijn de motor van je plot.
Wat maakt een personage krachtig?
Een sterk personage heeft een verlangen, een conflict en een motivatie. Het neemt beslissingen, handelt, faalt, groeit. Daarmee brengt het leven in je verhaal. Een verlaten gebouw? Dat is slechts de achtergrond. Een personage is de reden dat het gebouw betekenis krijgt.
Actie: vechten, vluchten of bevriezen
Je personage staat altijd op een kruispunt: vechten, vluchten of bevriezen. Vechten betekent dat het de confrontatie aangaat, misschien letterlijk in dat verlaten gebouw. Vluchten? Dan kiest het een andere route, een andere locatie. Bevriezen is passief en levert zelden interessante scenes op. Actie creëert verhaal. Daarom is het essentieel dat je personage de drijvende kracht is.
Zet je personage op één
Door eerst je personage te ontwikkelen, krijg je vanzelf zicht op welke setting, sfeer en symboliek daar het beste bij past. Het beste is je personage als eerste te ontwikkelen waarbij je de volgende onderdelen uitwerkt:
- Emotional wound (innerlijke pijn)
- Conflict
- Motivatie
- Angst
- Kracht
- Positieve én negatieve karaktereigenschappen
- Beroep
- Uiterlijk
- Sociaal netwerk
Vanuit daar groeit je verhaal natuurlijker, consistenter en krachtiger.
Tip 1
Houd een document bij waarin je alle informatie over je personage noteert. Zo kun je makkelijk terugzoeken én zie je of je karakter zich ontwikkelt door het verhaal heen.
Tip 2
Breid dit document uit tot een volledige story bible. Hierin verzamel je alle belangrijke elementen van je boek: personages, tijdlijn, locaties, thema’s, symboliek, zelfs het weer als dat invloed heeft. Alles versterkt elkaar.
En dan… vallen de puzzelstukjes vanzelf
Soms lijkt het alsof een goed verhaal uit het niets ontstaat. Maar vaak begint het gewoon met één goed uitgewerkt personage. Dan volgt de rest (conflict, setting, richting) als vanzelf.